ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Τις προτεραιότητες, τους κανόνες και τους στόχους για την ορθολογική ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας προσπαθεί να θέσει το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης.
Στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του Οργανισμού Ρυθμιστικού είναι να αποκτήσουν συγκεκριμένες χρήσεις γης και συγκεκριμένη προοπτική όλες οι περιοχές.
Το νέο Ρυθμιστικό, που είναι σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τα τέλη Μαΐου, προβλέπει:
Θεσσαλονίκη: προώθηση της ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης ως «περιφερειακής μητρόπολης» και «πόλης - πύλης» της ΕΕ από Ανατολή και Νότο, ως «πόλου έρευνας και καινοτομίας» στη νοτιοανατολική Ευρώπη, με ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας, ως «πόλου πολιτισμού, τουρισμού και αναψυχής» στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Επαρχίες Λαγκαδά, Γιαννιτσών, Αλεξάνδρειας Ημαθίας, βόρειας Χαλκιδικής: προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας και στήριξη του αγροτικού τομέα με εκσυγχρονισμό, αναδιάρθρωση, διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων του.
Αξονας Θεσσαλονίκης - Κιλκίς, νομοί Ημαθίας και Πέλλας: διατήρηση του βιομηχανικού χαρακτήρα της περιοχής και ενίσχυση της βιομηχανικής - βιοτεχνικής οργάνωσης και ανάπτυξης, κυρίως στον άξονα Θεσσαλονίκη - Κιλκίς, αλλά και στους νομούς Ημαθίας και Πέλλας, με την εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων, την επέκταση των παλιών επιχειρήσεων που σχετίζονται με τη γεωργική παραγωγή, καθώς και τη μετεγκατάσταση άλλων επιχειρήσεων από κορεσμένες περιοχές κοντά στη Θεσσαλονίκη. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων. Προώθηση της καινοτομίας μέσω της ειδικής ζώνης γι' αυτό.
Επίσης, προβλέπει την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό του τριτογενούς τομέα -logistics, εμπόριο και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, τουρισμός, πολιτισμός- και ιδιαίτερα των εξειδικευμένων κλάδων τους.
Τέσσερις αναπτυξιακοί άξονες
Ειδικότερα, στο νέο Ρυθμιστικό προβλέπεται η δημιουργία και ενίσχυση τεσσάρων βασικών αναπτυξιακών αξόνων (πόλων):
- «Βιομηχανικός άξονας»: προς Βορρά, κατά μήκος του άξονα ΠΑΘΕ (Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων), μεταξύ Θεσσαλονίκης - Κιλκίς και σύνορα. Η ενίσχυση θα γίνει μέσω κινήτρων της ελκυστικότητας της περιοχής για εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων.
- Πολιτισμικό τρίγωνο: Θεσσαλονίκη - Δίον - Βεργίνα, με την ανάδειξη των ιστορικών μνημείων και μουσείων κλασικών και βυζαντινών χρόνων και την ενίσχυση της επισκεψιμότητάς τους.
- Τουριστικός άξονας 1: προς τα νοτιοανατολικά Θεσσαλονίκης - Χαλκιδικής. Ενίσχυση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με παράλληλη προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, με προστασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.
- Τουριστικός άξονας 2: προς το νότο, στην παραθαλάσσια ζώνη της Πιερίας και σύνδεση με τους όγκους των Πιερίων και του βορειοανατολικού Ολύμπου.
- Εθνικός άξονας ανάπτυξης: Οοολοκληρωμένος αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού, ο οποίος ορίζεται ως «εθνικός άξονας ανάπτυξης ανατολής - δύσης», προσδιορίζοντας και μέτρα ελέγχου των παρόδιων χρήσεων γης.
Φυσικός πλούτος
Σημαντικό στοιχείο του νέου Ρυθμιστικού είναι η προσπάθεια για προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, με συγκεκριμένους στόχους και κατευθύνσεις:
- Αειφορική διαχείριση και ανάπτυξη όλων των δασών και δασικών εκτάσεων, με ιδιαίτερη προσοχή στα δάση Κουρί, Πάικου, Χολομώντα και το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου, για το οποίο επεκτείνεται η προστατευτέα έκτασή του.
- Προστασία και αειφορική διαχείριση υγροτοπικών, παράκτιων και θαλάσσιων οικοσυστημάτων, όπως αυτά του Θερμαϊκού Κόλπου, των Δέλτα των ποταμών, της λιμνοθάλασσας Αγγελοχωρίου, των Λιμνών Κορώνειας και Βόλβης, Δοϊράνης κ.ά.
- Αποτελεσματική προστασία των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και τοπίου, με ιδιαίτερη προσοχή στις παράκτιες περιοχές της Θεσσαλονίκης, της Πιερίας, των λιμνών και των ορεινών όγκων.
- Αποτελεσματική προστασία των σημαντικών ειδών χλωρίδας και πανίδας και αειφορική άσκηση της γεωργίας και της αλιείας.
- Ενσωμάτωση των αρχών διατήρησης της βιοποικιλότητας στη χωροταξική αργάνωση, με προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, ανάσχεση της οικιστικής διάχυσης ή και επέκτασης.
- Περιορισμός της ρύπανσης από κάθε πηγή και ιδίως αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα (κυρίως στη Θεσσαλονίκη), αντιμετώπιση της ρύπανσης του εδάφους και των νερών και αντιμετώπιση της ηχορύπανσης, για να εξασφαλιστεί η επιθυμητή ποιότητα των φυσικών αποδεκτών.